​DFDS bestelt twee nieuwe, grote vrachtschepen

Kopenhagen, maandag​ 19 juni 2017 - DFDS bestelt twee nieuwe vrachtschepen.

Met de twee nieuwe schepen heeft DFDS momenteel vier grote ro-ro schepen in bestelling om vanaf 2019 en 2020 tegemoet te komen aan cargo klanten op de Noordzee.

Vorig jaar tekende DFDS een contract met de Chinese scheepswerf Jinling voor de bouw van twee ro-ro schepen. Met ieder een lijnmeter-capaciteit van 6.700 meter en ruimte voor 450 trailers vormen zij DFDS' grootste schepen ooit. Nu heeft DFDS besloten om nog twee van deze grote schepen te bestellen

'De schepen zijn onderdeel van ons nieuwbouwprogramma die ons vermogen de gevraagde transportcapaciteit te leveren ondersteunt en bijdraagt aan ons continue streven naar efficiëntie,' aldus Niels Smedegaard, CEO.

 

Nieuwe milieustandaarden

De schepen zijn, net als hun zusterschepen, de eerste vaartuigen in eigendom van DFDS die worden gebouwd naar de nieuwe IMO EEDI (Energy Efficiency Design Index) regelementen. Deze regelementen stellen significant lagere grenzen voor energieconsumptie en emissies in relatie tot de capaciteit van het schip en de motorkracht. Al met al verlagen ze de energieconsumptie en emissies met meer dan 25% per getransporteerde trailer in vergelijking tot de huidige standaarden. 'Omdat de schepen ook worden uitgerust met een scrubber, een ballast waterbehandelingssysteem en een aantal energie besparende initiatieven, representeren de schepen een hele nieuwe generatie van milieuvriendelijke ro-ro schepen', Niels Smedegaard, CEO DFDS.

 

Voordelen voor onze klanten

De eerste twee van de vier ro-ro schepen worden naar verwachting begin 2019 opgeleverd en de nieuwe twee schepen begin 2020.

''De schepen zijn uitgerust met een uniek ophangsysteem met drie onafhankelijke stern ramps en internal ramps aan iedere kant van het schip. Dit betekent dat zij in zeer korte tijd kunnen worden gelost en geladen waardoor ze een combinatie bieden van grotere efficiëntie en hogere capaciteit. Dit ondersteunt de handelsgroei over de Noordzee van onze cargo klanten en stelt hen in staat betere service te leveren aan hun klanten, aldus Peder Gellert Pedersen, Executive Vice President en hoofd van DFDS' Shipping Network.

In aanvulling op de vier Jinling schepen, omvat het programma tot dusver nog twee ro-ro schepen in aanbouw in Flensburg.