Wijzigingen in afvaarttijden van de veerdiensten en van de routes
Al onze vertrek- en aankomsttijden en de identiteit van onze schepen, zoals genoemd in onze documentatie, op onze website en op een bevestiging of voucher, zijn slechts indicaties en kunnen niet worden gegarandeerd.
Weersomstandigheden en overmachtsituaties kunnen van invloed zijn op al onze schepen. Dienstregelingen, routes en schepen zijn aan wijziging onderhevig. Waar nodig behouden wij ons het recht voor om het vervoer te verzorgen met een vervangend schip en/of van de vermelde dienstregeling of route af te wijken. Wij behouden ons ook het recht voor om een bevestigde boeking te annuleren.
Voorts staat het ons vrij alle bevelen en adviezen van overheden of personen die op grond van de voorwaarden van de Oorlogsrisicoverzekering het recht hebben om zulke bevelen of adviezen te geven, na te leven, en wordt het naleven van deze bevelen of adviezen niet beschouwd als een afwijking van of niet-naleving van onze verplichtingen jegens u.
Aansprakelijkheidsbeperking
Behalve in de gevallen die hieronder worden omschreven zijn noch wij noch onze leveranciers aansprakelijk om u een vergoeding of restitutie te geven voor enig verlies in verband met enige vertraging, annulering, wijziging van dienstregeling, wijziging van route of vervanging van een schip door een ander schip, tenzij een vergoeding verschuldigd is krachtens toepasselijke internationale verdragen, EU-regelgeving of ander toepasselijk dwingend recht.
Annulering of vertraging van onze passagiersdiensten
De Passagiersrechtenverordening biedt passagiers bepaalde rechten in geval van annulering of vertraging van onze passagiersdiensten. Let wel: de Verordening bevat een aantal uitzonderingen op deze rechten, bijvoorbeeld in geval van vertraging of annulering door weersomstandigheden die een veilige vaart in gevaar brengen of buitengewone omstandigheden die de overtocht in de weg staan en die niet hadden kunnen worden voorkomen, zelfs als alle redelijke maatregelen waren genomen.
Dit artikel biedt slechts een overzicht van de rechten die van toepassing kunnen zijn en de rechten van iedere passagier worden per geval beoordeeld. Voor details over uw rechten verwijzen we naar de Passagiersrechtenverordening.
Een chauffeur die een commercieel voertuig begeleidt, dat valt onder een overeenkomst van goederenvervoer, kan zich niet beroepen op de rechten die voortvloeien uit de Passagiersrechtenverordening.
In geval van annulering of vertraging bij vertrek
a) Informatie
In geval van vertraging of annulering bij vertrek worden passagiers die vertrekken vanaf de vertrekterminals of havens zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld, in ieder geval niet later dan 30 minuten na de geplande vertrektijd. Als passagiers een aansluiting missen vanwege een vertraging of annulering bij vertrek spannen we ons in redelijkheid in om ze op de hoogte te stellen van alternatieve aansluitingen.
b) Assistentie en zorg
In geval van annulering of vertraging bij vertrek van meer dan 90 minuten na de geplande vertrektijd bieden wij u gratis snacks, maaltijden of verfrissingen aan in redelijke verhouding tot de wachttijd, voor zover deze beschikbaar zijn en in redelijkheid kunnen worden verstrekt.
Indien de annulering of vertraging bij vertrek één of meer aanvullende overnachtingen noodzakelijk maken voor de passagier verzorgen wij kosteloze en adequate accommodatie, hetzij aan boord hetzij aan land. Voor elke passagier mogen wij onze kosten voor de accommodatie beperken tot 80 EUR per nacht voor maximaal drie nachten. Wij verzorgen ook vervoer van en naar de haventerminal en de plaats van verblijf; tegen overlegging van de desbetreffende kwitanties of, indien u met uw eigen voertuig reist, in overeenstemming met de geldende kilometervergoeding van DFDS.
Indien de annulering of vertraging bij het vertrek aanvullend vervoer tussen uw huis en de haven noodzakelijk maakt, kunnen wij onze uitgaven beperken en zullen wij u uitsluitend de redelijke kosten vergoeden; tegen overlegging van de desbetreffende kwitanties of, indien u met eigen vervoer reist, in overeenstemming met de dan geldende kilometervergoeding van DFDS.
Voor alle duidelijkheid geldt dat er geen accommodatie wordt verstrekt of vergoed indien een aanbod voor een redelijke alternatieve route wordt afgewezen, en u verkiest om bij de terminal te wachten.
U hebt geen recht op kosteloze accommodatie indien de overnachting noodzakelijk wordt als gevolg van vertraging of annulering wegens weersomstandigheden die de veilige besturing van het schip in gevaar brengen.
c) Omzetting of vergoeding
In geval van annulering of vertraging bij vertrek van meer dan 90 minuten na de geplande vertrektijd kunt u kiezen voor:
omzetting naar de eindbestemming, tegen vergelijkbare voorwaarden als in de bevestiging, bij de eerstvolgende mogelijkheid en zonder extra kosten, of
vergoeding van de ticketprijs en indien van toepassing een gratis retourdienst naar het punt van vertrek zoals in de bevestiging vermeld, bij de eerstvolgende mogelijkheid.
Acceptatie van een aanbod tot vergoeding van de ticketprijs leidt tot vernietiging van de overeenkomst, waardoor deze niet langer geldig is. Dit houdt in dat u geen verdere rechten hebt op assistentie/zorg of vergoeding.
In geval van vertraging bij aankomst
In geval van vertraging bij aankomst op de eindbestemming die op de bevestiging staat mag u vergoeding vragen.
De vergoeding wordt berekend als een percentage van de ticketprijs en is afhankelijk van de duur van de geplande reis krachtens Artikel 19 (1) van de Passagiersrechtenverordening. De vergoeding kan plaatsvinden in de vorm van vouchers of andere DFDS-diensten, tenzij u vraagt om betaling in contanten. Vergoedingen welke minder dan € 6 bedragen komen hier niet voor in aanmerking.
U hebt geen recht op vergoeding wegens vertraging bij aankomst als gevolg van weersomstandigheden die de veilige besturing van het schip in gevaar brengen of buitengewone omstandigheden die de overtocht in de weg stonden en die niet konden worden voorkomen, zelfs als alle redelijke maatregelen waren genomen.
Vrijstellingen
N.B: Bovenstaande bepalingen van de Passagiersrechtenverordening, die u recht kunnen geven op vergoeding van de ticketprijs in geval van aankomst met vertraging of annulering zijn niet voor alle gevallen van toepassing. Een gedetailleerd overzicht van vrijstellingen staat in Artikel 20 van de Verordening.
Naast bovenstaande vrijstellingen (d.w.z. in geval van weersomstandigheden of buitengewone omstandigheden) wordt geen restitutie of assistentie verleend als:
- de passagier vóór de boeking op de hoogte was gesteld van de annulering of vertraging; of
- de annulering of vertraging aan de passagier te wijten is.
Geen schadevergoeding in geval van vertraging of annulering
U hebt geen extra recht om schadevergoeding te vorderen wegens verlies of beschadiging wegens een annulering of vertraging. Dit houdt in dat wij onze aansprakelijkheid voor zowel directe als indirecte schade en verliezen hebben beperkt.
Indien wij onze aansprakelijkheid niet mogen beperken in geval van annuleringen geldt dat onze aansprakelijkheid zich altijd beperkt tot directe schade of verlies.
In geval van wijziging of annulering van een pakket
a) Vóór aanvang van een pakket
Als zich een wijziging/annulering voordoet van uw boeking vóór vertrek laten we u dat zo snel mogelijk weten. Wij zullen trachten een geschikte oplossing voor u te vinden.
Indien wij of onze leveranciers het pakket annuleren, hebt u recht op:
- beëindiging van de overeenkomst en vergoeding van alle betaalde bedragen in verband met het pakket, met uitzondering van wijzigingskosten/verzekeringspremies, of
- omboeking naar een ander pakket van uw keuze, indien wij en onze leveranciers dit zonder aanzienlijke kosten of verliezen kunnen aanbieden.
Indien u kiest voor omboeking naar een pakket met een hogere waarde dan uw oorspronkelijke pakket, dient u het verschil zelf te betalen als wij of onze leveranciers niet aansprakelijk zijn voor de kosten. Indien u kiest voor omboeking van uw pakket naar een pakket met een lagere waarde dan uw oorspronkelijke pakket, zullen wij of onze leveranciers u het verschil restitueren.
Hebt u de bevestiging van DFDS eenmaal ontvangen dan dient u ons met spoed op de hoogte te stellen van uw uiteindelijke keuze. Als u ons niet hebt ingelicht over uw uiteindelijke keuze binnen 21 dagen na de bevestiging wordt uw pakketboeking bij ons beëindigd en krijgt u volledige restitutie van ons, met uitzondering van wijzigingskosten en verzekeringspremies.
Indien u schade of verlies lijdt omdat wij of onze leveranciers niet in staat zijn om aan de afgesproken voorwaarden te voldoen of als gevolg van annulering van een pakket hebt u mogelijk recht op een redelijke vergoeding van ons.
Wij hebben het recht zulke vergoedingen te beperken in overeenstemming met de relevante toepasselijke internationale verdragen, Europese verordeningen en dwingend nationaal recht.
Wij zijn niet aansprakelijk voor verlies in situaties waarin de annulering of het niet kunnen voldoen aan de afgesproken voorwaarden te wijten is aan:
- gebrek aan belangstelling voor een pakket, waarbij u op de hoogte bent gesteld van de annulering (i) 20 dagen voor aanvang van een reis van > 6 dagen (ii) 7 dagen voor aanvang van de reis bij reizen tussen de 2 en 6 dagen (iii) 48 uur voor aanvang van de reis bij reizen < 2 dagen;
- uw eigen omstandigheden;
- een derde, waarbij wij of onze partners de situatie niet hadden kunnen voorzien, voorkomen of herstellen, of
- Niet te voorkomen –en buitengewone omstandigheden.
b) Na aanvang van een pakket
Als u een klacht indient tijdens een pakket zullen wij en/of de dienstverlener trachten een passende oplossing te vinden.
Als het pakket niet conform de overeenkomst is kunt u ons verzoeken om deze tekortkoming te herstellen, tenzij dit voor ons onmogelijk is of onevenredige kosten of ongemak met zich meebrengt.
Als de tekortkoming niet kan worden verholpen of als wij nalaten om dit gebrek aan overeenstemming binnen een redelijke termijn te verhelpen dan hebt u recht op een passende verlaging van de pakketprijs.
Als wij of onze leveranciers een aanzienlijk deel van de afgesproken diensten in het pakket niet leveren of als er tekortkomingen in het pakket zijn, waardoor het doel van het pakket niet met de overeenkomst strookt, kunt u het pakket annuleren zonder annuleringskosten.
Als u schade of verlies lijdt als gevolg van de tekortkoming kunt u schade van ons of onze leveranciers vorderen, tenzij het gebrek aan overeenstemming te wijten is aan:
- een derde, waarbij de situatie niet had kunnen worden voorzien, voorkomen of verholpen door ons of onze partners, of
- weersomstandigheden of overmachtsituaties, die niet hadden kunnen worden voorzien of voorkomen op het moment dat het pakket werd geboekt.
- Wij mogen een dergelijke vergoeding beperken in overeenstemming met relevante toepasselijke internationale verdragen, EU-verordeningen en dwingend nationaal recht.