Veelgestelde vragen

IJmuiden – Newcastle

1. Wanneer ontvang ik mijn tickets?

DFDS geeft geen tickets uit. Na je boeking ontvang je een bevestiging per e-mail. Deze boekingsbevestiging is na betaling geldig als ticket. Heb je een bustransfer bijgeboekt van Amsterdam naar IJmuiden, dan geldt je boekingsbevestiging tevens als plaatsbewijs voor de bus. Zorg er daarom voor dat je deze bevestiging uitgeprint meeneemt tijdens het inchecken. Dit geldt ook voor je bustransfer van de terminal naar het centrum van Newcastle. Extra’s als maaltijden worden bijgeschreven op je keycard (hutsleutel). Voetbal- en concertkaartjes en andere waardepapieren ontvang je tijdens het inchecken.

2. Waar kan ik inchecken op de heen- en terugreis?

Je kunt op de heenreis inchecken bij de Felison Terminal in IJmuiden (Sluisplein 33) .

  • Voetpassagiers kunnen inchecken vanaf 14:30 uur tot uiterlijk 16:45 uur
  • Autopassagiers kunnen inchecken vanaf 15:00* uur tot uiterlijk 16:45 uur
*tijdens het zomerseizoen kunnen autopassagiers inchecken vanaf 14:00 uur 


Het schip v
ertrekt om 17:30 uur Nederlandse tijd.

Op de terugreis kun je inchecken bij de International Ferry Terminal in North Shields (haven bij Newcastle, Tyne & Wear NE29 6EE) vanaf 14.30 uur tot uiterlijk 16.15 uur Engelse tijd. Deze tijd geldt zowel voor auto- als voetpassagiers. Het schip vertrekt om 17.00 uur Engelse tijd.

De terminals kun je bereiken per auto, openbaar vervoer of taxi. Wanneer je een MiniCruise Newcastle of andere overtocht hebt geboekt, dan kun je parkeren in IJmuiden. Meer informatie hierover lees je op pagina over havens & parkeren.

3. Ik heb een 3-daagse MiniCruise geboekt, klopt het dat de terugreis de volgende dag is?

Wanneer je een 3-daagse MiniCruise boekt, vertrek je op dag 1 vanuit IJmuiden. Op dag 2 kom je ’s ochtends aan in Newcastle en vaar je aan het einde van de middag weer terug. Op dag 3 kom je ’s ochtends aan in IJmuiden. Bij elke reis op de website vind je ter verduidelijking een reisschema.

4. Is een bustransfer inbegrepen bij mijn reis?

Wanneer je een MiniCruise, stedentrip, voetbalreis of concertreis hebt geboekt bij DFDS, is de bustransfer van de haven naar het Centraal Station in Newcastle altijd inbegrepen. Om hiervan gebruik te kunnen maken dien je de boekingsbevestiging uitgeprint te kunnen tonen bij de buschauffeur.​ Het tonen van de boekingsbevestiging op een mobiel apparaat wordt niet gezien als geldig vervoersbewijs.

5. Kan ik een huisdier meenemen aan boord?

Ja, je mag een huisdier meenemen aan boord. Let op: dit is alleen mogelijk als je een auto meeneemt. Lees alle informatie op de pagina reizen met huisdieren.

6. Is er internet/WiFi aan boord?

Ja, er is internet aan boord. Op PRINCESS SEAWAYS kun je gebruikmaken van internet in het Lighthouse C​afe op dek 7. Houd er rekening mee dat tijdens slechte weeromstandigheden de verbinding niet optimaal kan werken.

Op KING SEAWAYS kun je tegen betaling van €10,- internetten in de 'Quiet WiFi Lounge'

Let op: De kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon zijn over het algemeen aanzienlijk hoger dan aan wal. Voor meer informatie en tarieven kun je je telefoonprovider raadplegen.

7. Kan ik geld wisselen aan boord?

​​Ja, dat kan. Je kunt contact geld wisselen aan boord van onze schepen. Van de Euro naar de Pond en vice versa. Aan boord worden beide valuta geaccepteerd, alle prijzen staan aangegeven in euro. Je kunt zowel contant als met een creditcard of pinpas betalen. Bij de bank aan boord kun je geld wisselen tot maximaal 1.500,- per dag. Contant geld opnemen is alleen mogelijk met een creditcard waarvoor een maximum van 400 euro per dag geldt. Er is geen pinautomaat aanwezig.

8. Kan ik bellen aan boord?

Aan boord kun je bellen met je GSM via Maritime Communications Partner (MCP). Dit is een internationale GSM Netwerkoperator. Het netwerk wordt ingeschakeld als het schip op zee is. Op het scherm van je GSM zal ‘MCP’ of ‘901 12’ verschijnen. Deze dienst wordt in rekening gebracht bij je eigen telefoonoperator, die je ook kan voorzien van de exacte tarieven. Wanneer het schip dicht bij de kust vaart, is het mogelijk dat je verbinding krijgt met een operator op het land.

9. Kan ik mijn bagage achterlaten aan boord?

Ja, tijdens een 3-daagse MiniCruise is dit in de meeste gevallen mogelijk, tenzij je op de heen- en terugreis een andere hut hebt. Dit staat aangegeven op je keycard. Vergeet niet bij het verlaten van het schip in Newcastle je keycard, paspoort en boekingsbevestiging mee te nemen. In Newcastle hoef je niet opnieuw in te checken.

10. Hoe kan ik betalen aan boord en waar kan ik geld wisselen?

In de restaurants, bars en winkels kun je met Euro’s, Britse ponden, creditcards en pinpas betalen. Bij de bank aan boord kun je geld wisselen tot maximaal € 1500, - per dag. Contant geld opnemen is mogelijk met een Maestrobankpas of een creditcard, met een maximum van € 400, - per dag. Er is geen pinautomaat aanwezig op de schepen.

11. Zijn de schepen geschikt voor mindervaliden?

Ja, de schepen van DFDS zijn geschikt voor mindervalide passagiers. Reis jij -of degene voor wie je boekt- met een mobiliteitsbeperking lees ook altijd even de ​pagina Reizen met Mobiliteitsbeperking.

KING SEAWAYS
  • Lift aanwezig: ja
  • Lift groot genoeg voor elektrische rolstoel: ja
  • Hoogte vloer – onderkant bed: 26 cm
  • Hoogte vloer tot bovenkant bed: 47 cm
  • Ruimte achter het bed voor een rolstoel: ja
PRINCESS SEAWAYS
  • Lift aanwezig: ja
  • Lift groot genoeg voor elektrische rolstoel: ja
  • Hoogte vloer – onderkant bed: 23 cm
  • Hoogte vloer tot bovenkant bed: 47 cm
  • Ruimte achter het bed voor een rolstoel: nee

12. Hoe werken jullie vanafprijzen?

Onze tarieven zijn, zoals bij de meeste reisorganisaties, gebaseerd op vraag en aanbod. In het laagseizoen betaal je minder voor dezelfde reis dan in het midden- of hoogseizoen. In het weekend betaal je ook vaak meer dan wanneer je op een doordeweekse dag vertrekt. Daarnaast zijn onze tarieven flexibel. Dit betekent dat de prijs afhankelijk is van hoe vol het schip is op een bepaalde datum. Over het algemeen geldt: H​oe vroeger je boekt, hoe voordeliger je reist.

13. Het invoeren van mijn gegevens in het boekingssysteem werkt niet

Bij elke stap in het boekingssysteem staat duidelijk aangegeven wat je bij deze stap moet doen. Zo staat bijvoorbeeld bij ‘Geboortedatum’ aangegeven dat je deze moet noteren als dd.mm.yy. Ben je op 1 december 1970 geboren, dan vul je dus 01.12.70 in. Lees goed wat er aan de rechterkant van je beeldscherm staat aangegeven om het boekingssysteem juist te doorlopen.

14. Ik wil boeken, maar er is iets mis met het beveiligingscertificaat

Wanneer je bij een reis op ‘Toon data & prijs’ klikt, kom je terecht bij ons boekingssysteem. Dit is een beveiligde omgeving en te herkennen aan het slotje bovenaan je beeldscherm. Wanneer je een computer gebruikt met een oud of niet geüpdatet besturingssysteem (bijvoorbeeld Windows 2003), dan is het mogelijk dat niet alle beveiligingscertificaten worden herkend door je computer. Je krijgt dan de mededeling dat er een probleem is met het beveiligingscertificaat en de vraag of je door wilt gaan op onze website. Je kunt gewoon doorgaan met je boeking: het enige probleem is dat je besturingssysteem niet up-to-date genoeg is om alle beveiligingscertificaten te herkennen. Om dit te voorkomen kun je ervoor zorgen dat je een up-to-date besturingssysteem gebruikt en regelmatig updates installeert.

15. Kan ik mijn boeking inzien en/of wijzigen?

Ja, wanneer je via deze website online een reis hebt geboekt, dan kun je je boeking inzien en eventueel wijzigen via ‘Inloggen’ rechts bovenin op de website. Je kunt inloggen met het e-mailadres en wachtwoord dat je tijdens je boeking hebt opgegeven. Let op: aan je wijzigingen zijn mogelijk kosten verbonden.

16. Aan welke eisen moet mijn voertuig voldoen?

Voertuigen moeten zijn voorzien van de nationaliteitsletters. Daarnaast is een zogenoemde ‘groene kaart’ (internationaal verzekeringsbewijs) verplicht. Het is toegestaan om fietsen achterop je auto te vervoeren, mits je de maximale lengte van 6 meter niet overschrijdt. Wanneer de hoogte en/of lengte van je voertuig de opgegeven afmetingen overschrijdt, wordt op de vertrekdag alsnog een toeslag berekend. Bij onjuiste opgave van de afmetingen vervalt het recht op de gereserveerde ruimte.

In Groot-Brittannië is het niet toegestaan om met een caravan langer dan 7 meter te rijden.

17. Worden voertuigen die op LPG (Liquified Petroleum Gas) rijden geaccepteerd?

Ja, voertuigen die op LPG rijden en campers met LPG cilinders worden aan boord van onze schepen geaccepteerd. Let echter op dat het voertuig een erkend gefabriceerd model is met een standaardspecificatie. Wij adviseren ook bij het inchecken te melden dat je een voertuig bij je hebt dat op LPG rijdt.

18. Moet ik accijns betalen als ik producten vervoer vanuit Schotland?

Wanneer je vanuit een ander EU-land naar Nederland reist en je neemt niet meer accijnsgoederen mee dan de hoeveelheden die hieronder staan beschreven, dan hoef je bij binnenkomst in Nederland geen accijns te betalen. De Douane gaat ervanuit dat de goederen voor eigen gebruik zijn en je hoeft geen aangifte te doen. De volgende hoeveelheden zijn toegestaan:

  • 110 liter bier
  • 90 liter wijn, waarvan maximaal 60 liter mousserende wijn
  • 20 liter likeurwijn, zoals sherry of port
  • 10 liter gedistilleerde drank, zoals whisky, cognac, jenever
  • 800 sigaretten
  • 400 cigarillo's (sigaren met een maximum gewicht van 3 gram per stuk)
  • 200 sigaren
  • 1 kilo rooktabak

19. Mag ik reizen als ik zwanger ben?

DFDS raadt zwangere vrouwen af om vanaf de 34e week van hun zwangerschap nog te reizen met DFDS. Na die datum heeft DFDS Seaways het recht te vragen om een doktersverklaring waaruit blijkt dat de conditie van de vrouw goed genoeg is om te reizen.

Wij raden zwangere passagiers aan een reisverzekering af te sluiten die voldoende dekking biedt in geval van complicaties. N.B.: de verzekeringsdekking kan beperkingen bevatten voor de latere periode vóór de bevallingsdatum. Je bent er zelf voor verantwoordelijk dat je ervan op de hoogte blijft of je nog gedekt bent op grond van je reisverzekering. DFDS aanvaardt hiervoor geen verantwoordelijkheid.
Tevens vragen wij u vriendelijk om het volgende formulier ingevuld aan te leveren: formulier zwangerschap

20. Waarom kan ik sommige acties niet terugvinden op de website?

DFDS werkt regelmatig samen met verschillende bedrijven voor speciale aanbiedingen. Deze aanbiedingen zijn uitsluitend bedoeld voor een selecte groep lezers of abonnees. Daarom zijn deze niet terug te vinden op onze website. Wanneer je gebruik wilt maken van een specifieke aanbieding, kun je het webadres terugvinden in de uiting van de actie van het desbetreffende bedrijf.

21. Kan ik vracht vervoeren en wat zijn de tarieven?

Voor het transport van persoonsvoertuigen die niet betrokken zijn bij handelsactiviteiten en maximaal 2,45 meter hoog en 6,5 meter lang zijn, geldt het tarief zoals vermeld staat op onze website. Deze persoonsvervoerstarieven zijn ook van toepassing op caravans, campers, bagagewagens en aanhangers die niet betrokken zijn bij handelsactiviteiten en die een maximale lengte van 7 meter (gerekend vanaf de koppeling) hebben. De tarieven gelden uitsluitend wanneer deze worden begeleid door tenminste één passagier en alleen persoonlijke goederen bevatten.

In alle andere gevallen zijn de vrachttarieven van toepassing. Voor het transport van vee- en boottrailers en trailers voor het vervoeren van voer- en vaartuigen alsmede alle overige voertuigen die niet aan bovenstaande omschrijving voldoen geldt het vrachttarief. Neem voor vrachtvervoer op de route IJmuiden – Newcastle contact op met:
DFDS Seaways B.V.
T: +31 (0)10 208 4000
F: +31 (0)10 208 4321
E: ferry.vlaardingen@dfds.com.

22. Wanneer ontvang ik mijn voetbaltickets?

Deze ontvang je op de dag van vertrek bij het inchecken aan de incheckbalie.

23. Zitten we naast elkaar in het voetbalstadion?

Wij proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden, maar kunnen dit niet 100% garanderen.

24. Hoe komen we bij het voetbalstadion van Newcastle/Sunderland?

In de voetbalreis is geen transfer naar een van de voetbalstadions inbegrepen. Het voetbalstadion van Newcastle United ligt in het centrum. Het voetbalstadion van Sunderland is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Voetbal informatie

25. Wat gebeurt er als de voetbalwedstrijd wordt verplaatst of geannuleerd?

Wanneer de door jou geboekte wedstrijd door de Engelse Voetbalbond wordt verschoven of afgelast, dan kan DFDS daarvoor niet verantwoordelijk worden gehouden. Indien mogelijk zal DFDS je kosteloos omboeken naar overtochtdata die aansluiten op de nieuwe speeldatum.

26. Op welke dag en hoe laat is de stadiontour?

De stadiontour (als deze is inbegrepen) is op de ‘niet wedstrijddag’. Als de wedstrijd op de eerste dag van je voetbalreis is, dan is de stadiontour op de tweede dag en andersom. Bij je voetbaltickets ontvang je een voucher voor de stadiontour. Hierop staat de aanvangstijd vermeld.

27. Ik ben mijn spullen kwijt/verloren aan boord

​Wij gaan direct voor je na of jouw spullen wellicht gevonden zijn aan boord, na het invullen van dit formulier.

Duinkerken - Dover

28. Wanneer ontvang ik mijn tickets?

DFDS geeft geen tickets uit. Wanneer je online een boeking maakt, ontvang je per e-mail een bevestiging met de reisinformatie. Wanneer je telefonisch een boeking maakt, dan ontvang je na afloop een boekingsnummer van je gemaakte boeking. Op de dag van vertrek wordt tijdens het inchecken naar je boekingsnummer gevraagd.

29. Hoe laat moet ik aanwezig zijn bij de haven op de dag van vertrek?

De overtocht via Duinkerken heeft 12 afvaarten per dag en de overtocht via Calais 10 afvaarten per dag. Wij adviseren om 60 tot 90 minuten voor vertrek aanwezig te zijn bij de haven. In het hoogseizoen en tijdens de feestdagen raden wij je aan zeker 90 minuten voor vertrek aanwezig te zijn.

30. Kan ik op de dag van vertrek tickets kopen bij de haven?

Ja, tickets kun je kopen op de dag van vertrek bij het Travel Centre in Dover of Duinkerken. Er wordt dan een ‘Turn Up and Go’ tarief berekend. Dit tarief is hoger dan het tarief als je online boekt.

Of je boeking gemaakt kan worden is afhankelijk van de beschikbaarheid. Om te kunnen profiteren van de laagste prijzen, adviseren wij je om je ticket van tevoren te boeken.

Let op: wanneer je een ticket op de dag van vertrek boekt, is de prijs aanzienlijk hoger dan wanneer je van tevoren boekt.

31. Wat is het verschil tussen een Premium Ticket en een Economy ticket?

Voor de Kanaalroutes worden 2 ticketsoorten gehanteerd, het Premium ticket en het Economy ticket.

Economy ticket:
  • Altijd de laagste prijs
  • Mogelijkheid om één afvaart eerder of later te reizen (o.b.v. beschikbaarheid)
  • Wijzigen: € 15, - toeslag per enkele reis naast het verschil van het ticket
  • Boekingen zijn te annuleren, je krijgt echter geen geld terug
Premium ticket:
  • Flexibiliteit om 72 uur eerder of later dan de geboekte afvaart te reizen (o.b.v. beschikbaarheid)
  • Tot 72 uur voor vertrek kosteloos wijzigen (o.b.v. beschikbaarheid)
  • Tot 48 uur voor vertrek kosteloos annuleren (let op: hierbij dien je wel een schriftelijk verzoek in te dienen via nlinfo@dfds.com)

32. Hoe kan ik voorafgaand aan mijn reis mijn boeking wijzigen?

Wanneer je via deze website online een reis hebt geboekt, kun je je boeking inzien en eventueel wijzigen via ‘Inloggen’ rechts bovenin op de website. Je kunt inloggen met het e-mailadres en wachtwoord dat je tijdens je boeking hebt opgegeven. Let op: aan je wijzigingen zijn mogelijk kosten verbonden.

33. Kan ik bij de haven mijn boeking nog wijzigen?

Ja, het is mogelijk om je boeking nog te wijzigen bij de haven. Of je boeking daadwerkelijk aangepast kan worden, is afhankelijk van de beschikbaarheid. Voor wijzigingen ter plaatse wordt een toeslag in rekening gebracht (‘Turn Up and Go fare’). Wanneer je je boeking voorafgaand aan je reis wijzigt, dan ben je altijd goedkoper uit dan wanneer je dit ter plaatse doet.

34. Ik heb mijn boeking betaald via Ideal, maar geen bevestiging ontvangen. Is mijn betaling wel doorgekomen?

Om dit te controleren vragen wij je vriendelijk om ons een e-mail te sturen met het betalingsbewijs en je betaal- en boekingsgegevens. Wij komen hier dan zo snel mogelijk bij je op terug. Je kunt ons uiteraard ook telefonisch bereiken.

Naast de betaalmethode Ideal is het ook mogelijk om je betaling via PayPal of creditcard te voldoen.

35. Ik heb problemen met inloggen op de website

Omdat wij met twee verschillende boekingssystemen werken, kan het zijn dat je niet via de juiste pagina inlogt. Wij adviseren je om eerst naar de pagina met overtochten Duinkerken/Calais-Dover te gaan. Daar klik je op ‘Toon data & prijs’ en kun je vervolgens inloggen.

36. Is het ook mogelijk om zonder auto te reizen?

Nee, op de routes van en naar Dover via Duinkerken of Calais is het alleen mogelijk om te reizen met een voertuig. Voor het maken van je boeking zijn de afmetingen en het soort voertuig bepalend.

Je kiest bij het boeken de bijbehorende categorie, bijvoorbeeld ‘camper’. Gaat het om een auto met bijvoorbeeld een dakkoffer, dan kies je de categorie ‘auto’ met de betreffende totale hoogte. Let op: per voertuig moet er een boeking worden gemaakt. Het is niet mogelijk om meerdere voertuigen op een boeking te registreren.

37. Kan ik een huisdier meenemen aan boord?

Ja, je kunt een huisdier meenemen aan boord op de route Duinkerken – Dover, zolang je dit tijdens je boeking aangeeft en het paspoortnummer van je huisdier doorgeeft. Een ticket voor je huisdier kost € 18, - per huisdier, per enkele reis. Heb je hulp nodig tijdens het boeken, dan kun je telefonisch contact opnemen via 0255 54 6654.

Reis je met paarden of pony’s, dan is het mogelijk – vanwege de trailer – een boeking te maken via onze transportafdeling op het telefoonnummer +44 (0)1304 87 4001.​

Alle dieren moeten tijdens de overtocht in je voertuig blijven. Ook moet je huisdier voldoen aan de volgende eisen: paspoort, vaccinaties en benodigde documentatie. Voor meer informatie verzoeken wij je de DEFRA website te bezoeken.

38. Ik ben mijn spullen kwijt/verloren aan boord

Wij gaan direct voor je na of jouw spullen wellicht gevonden zijn aan boord, na het invullen van dit formulier.