Actuele wijzigingen in vaarschema

IJmuiden – Newcastle​​ ​​
  • ​In het hoogseizoen (1 april tot 1 oktober) begint het inchecken van voetpassagiers & voertuigen om 14.00 uur (i.p.v. 15.00 uur).​ Tijdens schoolvakanties adviseren wij onze passagiers dan ook tijdig aanwezig te zijn i.v.m. de te verwachten​ drukte. ​​​
  • ​Op zondagen in het laagseizoen (okto​ber t/m maart) zullen onze schepen een ​half uur later aankomen: aankomst in IJmuiden om 10.00 uur lokale tijd en in Newcastle om 09.30 uur lokale tijd​.​​​
  • Op 26 december ​rijden er geen bustransfers in Newcastle i.v.m. Boxing day​​
  • Let op: per direct vertrekt de bustransfer vanaf Amsterdam achter het Centraal Station ​​bij busstop "G" 

Duinkerken/ Calais – Dover​

  • Wij adviseren om rekening te houden met de verkeersdrukte rondom de​ havens (Calais, Duinkerken en Dover), houd de twitterberichten hieronder in de gaten voor up-to-date informatie. Bij onverwacht lange vertraging raden wij aan om contact met de desbetreffende haven op te nemen.​
  • Tijdens feestdagen en vakantieperiodes kan het extra druk zijn in de haven. Wij adviseren passagiers dan ook op deze dagen minimaal 90 minuten voor vertrek in de haven aanwezig te zijn. 

​Hieronder zie je de meest actuele updates over de routes Duinkerken-Dover en Calais-Dover


 

Live vaarroutes

IJmuiden – Newcastle:

Duinkerken – Dover:

Calais – Dover:

  

Veelgestelde vragen bij actuele wijzigingen

1. Heeft mijn afvaart vertraging?

Wij streven er altijd naar om te varen volgens het vaarschema. Op deze pagina vind je actuele informatie over aankomst- en vertrektijden en wijzigingen in het vaarschema. Tevens vind je de links naar de actuele vaarroute van onze schepen. Wanneer je afvaart is vertraagd, plaatsen wij dit zo snel mogelijk online.

2. Wat gebeurt er als mijn afvaart vertraging heeft?

Net als bij de trein of het vliegtuig kan het gebeuren dat we vertraging oplopen in verband met het weer of andere omstandigheden. Bij vertragingen tot 90 minuten kunnen wij hier helaas niets aan doen. Veiligheid van onze passagiers staat altijd voorop. We streven er dan ook naar om jou zoveel mogelijk te voorzien van actuele informatie.

Bij vertraging langer dan 90 minuten zal DFDS altijd proberen om jou op passende wijze te compenseren. Hierbij zijn een aantal uitzonderingen van toepassing:

  • Annulering of vertraging veroorzaakt door weersomstandigheden die de veilige bediening van het schip in gevaar brengen

  • Uitzonderlijke omstandigheden die de uitvoering van passagiersdienst belemmeren hetgeen niet voorkomen hadden kunnen worden en ook niet indien er redelijke maatregelen waren genomen

Natuurlijk streven wij er altijd naar een passende oplossing te vinden met de klant. Je kunt hiervoor telefonisch contact met ons opnemen. Eventuele meerkosten in verband met het omboeken zullen uiteraard worden doorberekend.

3. Als ik op de heenreis vertraging oploop, kan ik dan mijn terugreis verzetten?

Bij vertraging van meer dan 90 minuten zal DFDS altijd proberen om je tegemoet te komen in het vinden van een passende oplossing. Dit is altijd op basis van beschikbaarheid. Je kunt hiervoor telef​onisch contact met ons opnemen. Eventuele meerkosten in verband met het omboeken zullen uiteraard worden doorberekend.

4. Kan ik mijn reis verzetten of annuleren bij vooraf bekende vertraging?

Het is zowel mogelijk om je reis te verzetten als te annuleren. Voor het annuleren van je reis gelden standaard annuleringsvoorwaarden zoals vermeld in onze Algemene Voorwaarden. Bij vooraf bekende vertraging van 90 minuten of langer zal DFDS altijd proberen om je tegemoet te komen in het vinden van een passende oplossing. Dit is altijd op basis van beschikbaarheid. Je kunt hiervoor telefonisch contact met ons opnemen. Eventuele meerkosten in verband met het omboeken zullen uiteraard worden doorberekend.

5. Waarom heeft DFDS soms vertraging?

Gelukkig gebeurt het niet vaak, maar net als bij het vliegtuig of de trein kan ook een schip vertraging oplopen. Meestal heeft dit te maken met weersomstandigheden of stroming. Bij bijvoorbeeld tegenwind of zijwind kan de kapitein ervoor kiezen om langzamer te gaan varen of een rustigere route te kiezen. Veiligheid staat altijd voorop. Zelfs als het niet waait, kan de wind nog in de golven zitten en deining veroorzaken. Daarnaast kan door sterke onderstroming het schip vertraagd worden.

6. Hoe laat moet ik uiterlijk inchecken?

DFDS hanteert altijd de gebruikelijke inchecktijden zoals aangegeven op je bevestiging, ook bij vertraging. Als we afwijken van de gebruikelijke inchecktijden dan word je hiervan, indien mogelijk, op de hoogte gebracht. Daarom is het van belang dat wij jouw mobiele telefoonnummer hebben zodat we je makkelijk kunnen bereiken.

7. Gaat de transferbus nog op de oorspronkelijke tijd weg?

Ja, de transferbus vertrekt op de oorspronkelijke tijd, ook bij vertraging. Wanneer we afwijken van de gebruikelijke tijden dan word je hiervan, indien mogelijk, op de hoogte gebracht.

8. Hoe laat vertrekt het schip?

Via deze pagina zullen wij er alles aan doen om jou actuele reisinformatie te verschaffen. Wij streven er naar om volgens het reguliere vaarschema te varen.