HomeOver ons

Over ons

DFDS Seaways is de grootste ferrymaatschappij in Noord-Europa. Wij opereren binnen een netwerk van 25 routes, met 55 schepen voor passagiers en vracht. Van IJmuiden naar Newcastle vervoeren we jaarlijks ruim een half miljoen passagiers over het water.

Tor Line

De geschiedenis van het Nederlandse kantoor begint in 1966, als de Zweedse rederijen Trans-Oil en Rex (later in samenwerking met de Nederlandse KNSM) Tor Line oprichten.  Er worden diensten onderhouden tussen Amsterdam en Immingham (Engeland) en tussen Amsterdam en Göteborg (Zweden). Door deze populaire diensten wordt de naam Tor Line een begrip in Nederland.

Scandinavian Seaways (Holland) B.V.

In 1982 wordt Tor Line verkocht aan het in Kopenhagen gevestigde DFDS A/S, dat in 1983 door een aantal redenen genoodzaakt is alle activiteiten vanuit Nederland te staken. In 1989 wordt, met één schip, weer begonnen met overtochten van Amsterdam naar Goteborg en in 1990 wordt er zelfs een tweede schip ingezet. Dit alles gebeurt dan onder de naam Scandinavian Seaways. In 1994 verhuist het bedrijf (met inmiddels 12 medewerkers in dienst) van de Scandia Terminal in Amsterdam naar de nieuwe Felison Terminal in IJmuiden. Daarmee vervalt het tijdrovende schutten in de sluizen van IJmuiden en de twee uur durende tocht door het Noordzeekanaal. In juni 1994 opent de rederij een nieuwe zomerdienst van IJmuiden naar Kristiansand in Noorwegen. Naast deze dienst en de lijn van IJmuiden naar Göteborg wordt in mei 1995  het routenetwerk nog verder uitgebreid met een verbinding naar naar Newcastle.

Een stapje terug en twee vooruit

In 1996 wordt vanwege de tegenvallende boekingsresultaten van de Zweedse en de Noorse markt  besloten de diensten naar Goteborg en Kristiansand op te heffen. Inmiddels wordt de route van IJmuiden naar Newcastle steeds populairder.  In 1998 vindt een uitbreiding van het aantal afvaarten plaats en wordt er met ingang van februari het hele jaar op Newcastle gevaren: met 289 afvaarten vervoert de rederij dat eerste jaar ruim 86.000 Nederlandse passagiers. De verbinding blijkt succesvol. Begin januari wordt besloten een tweede schip op de populaire route in te zetten, waarmee het aantal afvaarten op 458 komt en er circa 110.000 Nederlandse passagiers van de overtocht IJmuiden - Newcastle gebruik maken. 
 

DFDS Seaways B.V.

Met ingang van 1 oktober 1999 verdwijnt de naam Scandinavian Seaways en wordt er geopereerd onder de naam DFDS Seaways. Daarmee opereren alle businessgroepen van DFDS wereldwijd onder één naam en logo (in 1999 DFDS Transport en DFDS Tor Line). Dagelijkse afvaarten van IJmuiden naar Newcastle en v.v. zijn een feit en in 2000 worden er met 622 afvaarten 372.000 passagiers vervoerd. Op 28 juni 2001 vervangt het m.s. Queen of Scandinavia de 'kleinere' King of Scandinavia. Door deze ingrijpende tonnage-wisseling groeit de beschikbare capaciteit enorm. In 2002 wordt de  magische grens van een half miljoen passagiers op de route IJmuiden-Newcastle overschreden. In het topjaar 2003 groeit de route naar 523.000 passagiers en 87.000 auto's.
 
Door de grotere vraag naar autocapaciteit besluit het hoofdkantoor in 2006 een ‘nieuwe’ King of Scandinavia aan te kopen. Daarmee wordt de capaciteit voor voertuigen en vracht aanzienlijk verhoogd. Met name in het hoogseizoen kan de maatschappij nu aan de vraag voldoen.
Voor de dienst Newcastle – Bergen (Noorwegen) wordt de Fjord Norway (het zusterschip van de King of Scandinavia) aangekocht. Direct na de aankoop wordt het schip omgedoopt tot Princess  of Norway.
In 2007 wisselen Queen of Scandinavia en Princess  of Norway van plaats. Door de gelijkwaardige capaciteit en indeling zijn alle IJmuiden-Newcastle afvaarten nu ook geschikt om caravans mee te nemen. Een speciale aanbieding voor gratis vervoer van de caravan op door-de-weekse afvaarten is dan ook al gauw gemaakt en dat levert een gigantisch aantal caravans op. Ook vervoer van touringcars is niet langer een probleem. Steeds meer coachoperators vinden hun weg naar Noord Engeland en Schotland via DFDS Seaways.

Bigger & Better

In 2010 wordt een grote stap voorwaarts gemaakt als DFDS A/S, na toestemming van de Europese Mededingingsautoriteit,  de  scheepvaartmaatschappij Norfolkline overneemt. Het nieuwe DFDS is daarmee één van de grootste maritieme vervoersnetwerken van Europa met vracht- en vervoersroutes in de Baltische Zee, de Noordzee, de Ierse Zee en Het Kanaal en met weg- en spoorvervoer door heel Europa. DFDS heeft ca. 6000 medewerkers, 63 schepen en een totale jaaromzet van ca. 11 miljard Deense Kronen.

Eén kleur, één logo, één naam

In het eerste kwartaal van 2011 worden alle schepen geschilderd. De drie blauwe strepen op de buitenkant van de DFDS Schepen en het lichte blauw van de Norfolkline schepen worden vervangen door een eigen DFDS blauw, voor de romp van de schepen. De opbouw is wit, met een blauwe schoorsteen met daarin in wit  het vertrouwde Maltezer kruis. Tenslotte worden alle scheepsnamen aangepast en dragen ze allemaal de toevoeging ‘Seaways’.